1. Transparantie

Volgens de GDPR moet u gebruikers transparant en ondubbelzinnig informeren over hoe uw bedrijf identificeerbare data over hen verzamelt en verwerkt. Om die transparantie te garanderen moet u duidelijke en eenvoudige taal gebruiken. Daarnaast moeten klanten of gebruikers toegang krijgen tot hun persoonsgegevens en hun data kunnen aanpassen of verwijderen. Wij helpen u hiermee op weg in dertien stappen.

2. Dataoverdracht

Als gebruikers willen overschakelen naar een andere dienstverlener, zoals bij een wissel van elektriciteitsleverancier of telecomoperator, moeten ze hun gegevens makkelijk kunnen opvragen. De GDPR zorgt ervoor dat de persoonsgegevens niet telkens opgevraagd moeten worden bij de gebruiker.

3. Recht om vergeten te worden

Als een Europese burger u vraagt om zijn gegevens te wissen, dan bent u verplicht om dat te doen. Ook als de gegevens intussen gedeeld zijn met derden. De GDPR voorziet hiervoor wel enkele uitzonderingen.

4. Meldplicht bij datalekken

Bij een datalek moet u binnen de 72 uur de toezichthoudende autoriteit en de betrokken persoon of personen hierover informeren. Zorg daarom voor goede preventie, zoals data versleutelen, dataverwerkende systemen en services beveiligen, data regelmatig back-uppen en veiligheidsmaatregelen testen. Bekijk de verschillende mogelijkheden en investeer in een stabiele en performante IT-infrastructuur.

Bent u ook opzoek naar een partner?